Més lectors i menys llibreries?
Diu Faura: ‘Amazon vol tenir el nostre fons al seu magatzem, perquè aspira a oferir tots els llibres vius del catàleg. I és que un dels seus actius és la màxima oferta possible.’ Però Amazon.es, que encara no ha tancat la majoria de contractes, ahir va obrir la web amb una oferta teòrica de 50.000 llibres en català. Com s’ho faran per servir-los, si no hi ha acord? Segons algunes veus, compraran a les llibreries els llibres que no tinguin, però que ofereixin a la web. D’aquesta manera no aconseguiran gens de benefici, però el client no es quedarà sense el llibre i el rebrà en 24-48 hores, que és un altre actius d’Amazon.
Xavier Mallafrè creu que això afavorirà el públic que vol ser lector, el de zones poc poblades per exemple. ‘Perquè Amazon t’acosta a la lectura. Pots comprar un llibre a qualsevol hora, cada dia de la setmana, des de qualsevol lloc. Això pot fer canviar els hàbits de consum de llibres i, en conseqüència, els índexs de lectura.’ Per tant, creu Mallafrè, el mercat es repartirà el pastís d’una manera diferent: una part dels lectors que compren llibres impresos passarà a comprar-ne d’electrònics, i això afectarà directament les llibreries clàssiques: ‘Els lectors no satisfets de la feina de prescripció que fan les llibreries clàssiques seran els primers de canviar d’hàbits. En canvi, els llibreters que ho facin bé es mantindran. Ara, és ben clar que hi haurà una lluita de serveis i així sabrem com els lectors d’aquí aprofiten Amazon.’